sexta-feira, 24 de agosto de 2018





Hey there!

Vamos aprender a reivindicar um direito sem ser mal-educado.
Reclamações, na minha opinião, não são fáceis de fazer e nem de ouvir, por isso devemos tomar o máximo de cuidado para nos expressarmos neste momento independente da nossa insatisfação e descontentamento, seja no aeroporto, hotel, no restaurante ou mesmo em uma loja.

As frases mais comuns para iniciar uma reclamação para casos um pouco mais sérios normalmente são:
1.        I’d like to make a complaint. /kəmˈpleɪnt/
2.        I have a complaint to make.
3.        I’m afraid I’ve got a complaint about...(my food, your service, my room e por aí vai).
4.        I’m sorry, but I’d like to make a complaint about...

Além dessas frases, podemos abordar a situação de uma forma que a pessoa que ouve a reclamação não sinta responsável ou culpada. E depois que você apresentou o problema, você vai dizer como essa pessoa poderia te ajudar. Você vai ver que vc pode fazer da sua reclamação uma solicitação.

Exemplos:

1.        Can you help me with this?
Yesterday I bought these pants and they’re defective. Can I get a refund? /rɪˈfʌnd/ (ou se vc estiver procurando por outra solução...)
Can you exchange them for another pair, please?
 (Talvez a sua reclamação não vai adiantar em nada se vc não disser o que você quer que a pessoa faça por vc).

2.        I’m sorry, but there appears to be a problem here. You overcharged me for this item ˈaɪtəm. Can you check it again, please? Can you give me a refund, please?

3.        I’m afraid there may be a misunderstanding. ˌmɪsʌndəˈstændɪŋ I requested a non-smoking area, but there’s an unpleasant cigarette smoke smell all over. Could I have another room, please?


4.        I understand it’s not your fault, /fɔːlt/ but I need your help. My bag went missing. Can you check what happened, please?

5.        I’m sorry to bother you, but my soup has too much salt in it. Could you please replace it for me?


6.        I’m sorry, but I’d like to make a complaint about my food. It is really cold. Could you please replace it for me?

7.        Excuse me. I’m really not happy with a fly in my soup. Do you think you could replace my dish? Or Can you get me another one, please?


8.        It’s been 20 minutes since I placed my order. We haven’t received any appetizers or even drinks yet. Can you please check why it is taking so long?


E por último eu vou apresentar algumas frases que vc poderá ouvir depois que você fez a sua reclamação:

1.        I’m so sorry, but this will never occur/happen again
2.        I can’t tell you how sorry I am
3.        I just don’t know what to say
4.        I’m really sorry; we’ll do our utmost/best not to do the same mistake again

5.        I suggest you leave with us and we’ll see what we can do.

6.        I’m afraid we can’t help you at the moment. Could you leave your phone number and e-mail address? We will contact you soon;

Mas se a empresa não vê sentido na sua reclamação, então vc ouvirá algo assim:
Well, I’m afraid there’s nothing we can do about it actually
Well, I’m afraid there isn’t much we can do about it
We’re sorry, but the food is just alright  /ɔːlˈraɪt/. (Enquanto vc reclamou q tinha algo de errado com a sua comida, eles estão te dizendo ao contrário)

Outras razões para reclamar em um restaurante:
Dirty cutlery /ˈkʌtlərɪ/; uncooked and dangerous food; a long time waiting; bad service.


Hope you like this tip.

See you in the next video. Bye!

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